”Yritysvastuullisuus on tätä päivää”

Kummien tämän vuoden Elämä Lapselle -konsertin pääyhteistyökumppanit, Unilever, Tallink Silja ja Laakkonen, kannustavat yrityksiä kantamaan yritysvastuuta. Tapoja on monia, ja tulokset palkitsevat.

Kummien pääyhteistyökumppanit Elämä Lapselle -konsertissa: Unileverin Jonas Idström (vas.), Tallink Siljan Sari Sotkas ja Laakkosen Pietu Parikka. (Kuva: Laura Koljonen)

Yritykset, joilla on vastuullisuus toimintansa ytimessä, yleensä menestyvät.

Näin väittää Unileverin toimitusjohtaja Jonas Idström.

– Kuluttajat ovat entistä valveutuneempia ja huomaavat nopeasti, mikäli vastuullisuus on vain tyhjää puhetta tai jokin päälleliimattu elementti, hän lisää.

Kummien ja Unileverin yhteistyö alkoi vuoden alussa. Unilever tekee yhteistyötä tuotemerkkiensä, kuten Pepsodentin, kautta. Yritys lahjoittaa Kummeille tietyn osuuden myymistään tuotteista. Tarkoituksena on jatkaa kumppanuutta tulevina vuosina.

Yritysvastuuta kannattaa myös tuoda rohkeasti esille yrityksen eri kanavissa, kannustavat Kummien pääyhteistyökumppanit.

Unilever oli myös yksi tämän vuoden Elämä Lapselle -konsertin pääyhteistyökumppaneista. Konsertin muut pääyhteistyökumppanit, Laakkonen ja Tallink Silja, ovat Kummien pitkäaikaisia kumppaneita: molemmilla tulee täyteen kymmenen vuotta. Kumpikin on ohjannut vuosien varrella noin puoli miljoonaa euroa Kummien kautta pikkupotilaiden avuksi.

Perheyritys Laakkonen aloitti tekemällä hyväntekeväisyyttä pienten, paikallisten toimijoiden kanssa. Jossakin vaiheessa yrityksessä kuitenkin alettiin miettiä, voisiko kaiken hyväntekeväisyyden ohjata samaan kohteeseen. Kumppaniksi valikoitui Lastenklinikoiden Kummit.

– Olemme vuosien varrella tehneet paljon hienoja hankkeita, kuten neljä vuotta sitten toteutetun sydänläppähankkeen. Sen avulla saatiin merkittävää apua synnynnäisistä sydänvioista kärsivien lasten hoitoon, sanoo autokonserni Laakkosen toimitusjohtaja Pietu Parikka.

Tutun kumppanin kanssa uskaltaa ideoida

Yritysvastuuta voi toteuttaa monella tavalla, ja kun takana on pitkä yhteistyö, myös uudenlaisten yhteistyömuotojen kehittäminen on helpompaa. Laakkosella muun muassa jokainen autonsa huollattava osallistuu hyväntekeväisyyteen.

Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd on Laakkosen Pietu Parikan kanssa samaa mieltä siitä, että tutun kumppanin kanssa uskaltaa ideoita.

– Olemme Kummien kanssa miettineet, miten kaikin eri tavoin laivaa voisi hyödyntää esimerkiksi potilasperheiden virkistäytymiseen, Nöjd sanoo.

Tallink Siljan ja Kummien yhteistyö näkyy konserttien lisäksi potilasperheristeilyinä, lasten kirurgisen hoidon mittavina laitehankintoina sekä Harri-hylkeen sairaalavierailuina ympäri Suomen.

Yritysvastuuta kannattaa myös tuoda rohkeasti esille yrityksen eri kanavissa, kannustavat Kummien pääyhteistyökumppanit. Siitä nimittäin tulee yleensä aina hyvää palautetta asiakkailta.

Teksti: Laura Koljonen

Tule mukaan lahjoittajaksi

Lähde mukaan pienten potilaiden tukijoukkoihin lahjoittamalla.

Jaa tämä sivu somessa

Tärkeän asian välittäminen eteenpäin on aina hyvä ajatus. Tästä voit sen tehdä! ♥