Kummien yhteistyökumppani Sponda vinkkaa: Näin valitset vastuullisuuskumppanin

Hyväntekeväisyys ja lahjoitukset ovat Kummien yhteistyökumppani Spondalle osa vastuullisuusstrategiaa. Samalla ne ovat tärkeä osa yrityksen sosiaalisen vastuun tavoitteita. Miten Sponda päätyi juuri Kummeihin?

Pirkko Airaksinen on Spondan vastuullisuusjohtaja. (Kuva: Sponda)

Yritysvastuullisuutta voi kantaa monella tapaa, mutta ensin pitää tehdä liuta valintoja.

Yrityksessä joudutaan pohtimaan, mille taholle tai toimijalle yritys haluaa tukeaan antaa, onko tämä toimija kotimainen vai ulkomainen, kuka asiasta viime kädessä päättää, miten kumppanin luotettavuus ja vaikuttavuus varmistetaan, vaihdetaanko kohdetta vuosittain vai kehitetäänkö yhteistyötä yhden toimijan kanssa, lahjoitetaanko usealle eri toimijalle vai yhdelle, entä miten asiasta viestitään?

Ajatustyö kuitenkin kannattaa. Sillä tavalla saadaan parhaat tulokset, ja yhteistyö kehittyy molempia osapuolia hyödyttäväksi.

Toimitila- ja kauppakeskuskiinteistöjä omistava ja vuokraava Sponda on tehnyt Kummien kautta isoja laitelahjoituksia HUSin Uuteen lastensairaalaan.

Hyväntekeväisyys ja lahjoitukset ovat osa yrityksen vastuullisuusohjelmaa ja samalla tärkeä osa sosiaalisen vastuun tavoitteita.

Lisäksi Sponda on tehnyt Kummeille lahjoituksen useana vuotena JouluMielelle-konsertissa.

Spondan vastuullisuusjohtaja Pirkko Airaksisen mukaan hyväntekeväisyys ja lahjoitukset ovat osa yrityksen vastuullisuusohjelmaa ja samalla tärkeä osa sosiaalisen vastuun tavoitteita.

Yhteisöllisyyttä tukevan toiminnan lisäksi Spondan vastuullisuusohjelmaan kuuluu ympäristö- ja taloudellisen vastuun sekä sosiaalisen vastuun teemoja. Henkilöstöllä on myös mahdollisuus käyttää työaikaa hyväntekeväisyystyölle.

Vastuullisuusjohtaja Airaksinen ja henkilöstöjohtaja Marcus Reijonen kertovat, mitä yrityksen kannattaa ottaa huomioon, kun se valitsee itselleen vastuullisuuskumppania.

1) Tee yrityksen arvojen mukainen päätös

Pirkko Airaksinen kertoo, että Spondan arvoja ohjaavat lauseet ”ihmiset ensin” ja ”menestytään yhdessä”.

– Se tarkoittaa sitä, että arvostamme henkilöstöämme ja haluamme myös ympäröivän yhteiskunnan kukoistavan. Teemme myös tiivistä yhteistyötä sidosryhmiemme kanssa. Haluamme, että asiat toimivat hyvin ja että sidosryhmämme voivat hyvin, Airaksinen sanoo.

Koska Sponda toimii Suomen rajojen sisällä, myös sen sidosryhmät ovat pääsääntöisesti kotimaisia. Siksi oli luontevaa valita sosiaalisen vastuullisuuden kumppaniksi suomalainen toimija.

Sosiaalisen vastuullisuuden kumppaneita pohdittiin yhdessä yrityksen henkilöstöhallinnon kanssa.

2) Muista, ettei vaikuttavuus ole sama kuin näkyvyys

Spondan henkilöstöjohtaja Marcus Reijonen tutustui potentiaalisiin vastuullisuuskumppaneihin.

– Katsoimme, että toimijat ovat vakiintuneita ja tunnettuja, ja niiden toiminta on sellaista, että sillä on vaikutusta. Meille oli tärkeää, että tekeminen oli oikeasti vaikuttavaa, ei vain näkyvää.

3) Mieti, mitä yhteistyöllä tavoitellaan

Yrityksessä on myös hyvä pohtia sitä, mitä yhteistyöllä tavoitellaan.

– Onko tavoitteena laajempi yhteiskunnallinen vaikutus vai jokin yksittäinen teko, Reijonen kysyy.

4) Ota henkilöstö avuksi!

Kun henkilöstöjohtaja oli yhdessä johtoryhmän kanssa valinnut muutaman potentiaalisen yhteistyökumppanin, viimeinen sana annettiin henkilöstölle.

Spondalla työskentelee 140 työntekijää, ja tässä tapauksessa he pääsivät sanomaan viimeisen sanan.

He äänestivät sosiaalisen vastuullisuuden kumppaniksi Lastenklinikoiden Kummit ja HUSin Uuden lastensairaalan.

Teksti: Laura Koljonen

Tule mukaan lahjoittajaksi

Lähde mukaan pienten potilaiden tukijoukkoihin lahjoittamalla.

Jaa tämä sivu somessa

Tärkeän asian välittäminen eteenpäin on aina hyvä ajatus. Tästä voit sen tehdä! ♥